آیین تجلیل از خادمان قرارگاه عملیاتی خدمات سفر شهر مشهد روز دوشنبه با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان شهر مشهد در محل هتل پردیسان برگزار شد.

استاندار خراسان رضوی و دبیر شورای عالی زیارت در این آیین گفت : مکلف هستیم به عنوان خادم زائران بارگاه منور رضوی همه امکانات لازم را به نحو شایسته در میدان برای زوار حاضر کنیم.

یعقوبعلی نظری افزود: مزیت استان خراسان رضوی وجود بارگاه منور امام رضا (ع) است و باید وسایل زیارت در اختیار مردم برای بهره گیری از این منبع فیض فراهم شود.


وی ادامه داد: با ایجاد قرارگاه خدمت رسانی به زائران از سال گذشته شکل گرفت که دارای ایراداتی نیز بود و امسال با استفاده از تجارب گذشته به سمت بهره برداری از همه امکانات موجود حرکت کردیم تا موضوع زیارت دچار خدشه نشود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع زیارت برای ایجاد و فراهم کردن زیرساخت های لازم قابل توقف نیست ، اظهار کرد: پیگیری برای ایجاد این زیرساخت ها که موجب جهش در موضوع زیارت خواهد شد ، در حال انجام است و این در حالی است که زیارت جدای از امر معنوی خود باعث تحول در عرصه اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ خواهد شد.

وی ادامه داد: مکلف هستیم تا چند سال آینده با استفاده از بسیج همه امکانات شرایط خدمت رسانی به زائران و مجاوران را متحول کنیم و معتقدیم برای این موضوع باید از ظرفیت های مختلف مردمی بهره برد.

نظری گفت: اعتقاد داریم بخش های مردمی و بازاریان با اشرافی که در محدوده فعالیت خود دارند، میتوانند در تامین، توزیع، عرضه و کنترل کالا و قیمت ها نقش بسزایی عمل کنند.

وی خطاب به این خادمان در قرارگاه خدمت رسانی به زائران بارگاه منور رضوی افزود: عزم و اراده شما در خدمت رسانی به مردم دستاوردهای نهانی هم دارد که از جمله آن می‌توان به انسجام بخشی، کسب تجربه و در نهایت انتقال آن به دیگران اشاره کرد.

دبیر شورای عالی زیارت در پایان این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص آمادگی لازم برای ارائه خدمت به زائران بارگاه منور رضوی در ایام عید فطر گفت: خدمت رسانی به زایران یک جریان عادی است و خدمت به صورت جاری و ساری در حال انجام است و قرارگاه خدمت رسانی نیز بنا به وضعیت شکل می‌گیرد و این در حالی است که دستگاه ها نیز نسبت به وظایف خود ، توجیه هستند.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه مشهد در این آیین گفت: امروز شاکر خداوند هستیم که به ما توفیق خدمت رسانی به مردم را داد.

محسن داوری افزود: با رهنمودهای استاندار خراسان رضوی برای اولین بار در سال گذشته قرارگاه خدمت رسانی به زائران ایجاد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به درگاه خداوند شکرگزار هستیم که مردم بصیر و با گذشت شهر مردم برای خدمت به زائران و میهمان نوازی ما را یاری کردند.

رییس قرارگاه عملیاتی خدمات سفر شهر مشهد بیان کرد:اعضای این قرارگاه عاشقانه و خالصانه تلاش کردند تا خدمتی مناسب برای زائران و مجاوران فراهم شود.

فرماندار مشهد گفت: اگر این خدمات نبود شرایط زیارت آسان برای مردم فراهم نمی‌شد و این در حالی است که در این مدت شاهد حضور میلیونی مردم در ایام سال تحویل، مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سال جدید در بارگاه منور رضوی بودیم.

دبیر قرارگاه خدمت سفر شهر مشهد نیز گفت: در قالب قرارگاه عملیاتی خدمات سفر برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرفت و با اصلاح فرایند ها و ساختارهای که داشتیم با توجه به شرایط خاص شهر مشهدالرضا این اصلاحات لازم و ضروری به نظر می‌رسید.

حسین امیرکلالی افزود: قبل از نوروز ۴۵۰ مصوبه در ۵۰ جلسه ای که برپا شد به تصویب رسید تا شرایطی زیارتی آسوده برای زایران فراهم شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد با اشاره به موضوع اسکان زائران بیان کرد:رتبه اول اسکان در کشور به شهر مشهد تعلق گرفت و ۶۰۰ هزار نفر شب اقامت در شرایط اسکان رسمی، موقعت و اضطراری فراهم شد.

رییس جامعه حرفه‌ای هتل داران خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه سرمایه گذاران با عشق به کشور و خدمت به زائران رضوی پای کار آمدند، گفت: در روزهایی که همه در تعطیلات به سر می‌بردند و در کنار اعضای خانواده خود بودند، مجموعه هتل داران برای خدمت رسانی از جان و دل مایه گذاشتند.

محمود مادر شاهیان افزود: در قرارگاه خدمت رسانی به زائران حرکت بی‌نظیری انجام شد و مجموعه ای از افراد و نهادها برای خدمت به زائران در کنار هم قرار گرفتند و در طول نزدیک به یک ماه شرایط زیارت آسوده ای را فراهم آوردند و در نهایت زائران را با سلامت، بدرقه کردند.

رییس اتاق اصناف شهرستان مشهد نیز گفت: ۷۰۰ واحد صنفی وظیفه خدمت رسانی به زائران را با نرخ مصوب پذیرفتند و این واحدها مورد نظارت قرار گرفتند.

هادی مخملی افزود: از سوی دیگر سعی شد تا خود اتحادیه ها بر نظارت بر واحد ها تلاش داشته باشند و با ایجاد همدلی شرایط خدمت رسانی به زائران فراهم شد.

وی ادامه داد:طرح تحول نظارت به عنوان یک مبنا و ارایه مدل مفهومی برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران در همه ابعاد و حوزه ها شکل خواهد گرفت و بر همین اساس بازرسی و نظارت هوشمند با نظارت مردم شکل خواهد گرفت.

مخملی اظهار کرد: بر همین اساس بازار رضای مشهد به عنوان نمونه آزمایشی انتخاب شده است تا نظارت و بازرسی در اتاق اصناف چند وجهی شکل گیرد.

بر اساس پیش بینی ها و با توجه به پایان یافتن محدودیت‌های مرتبط با کرونا و حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر مشهد، ورود بیش از ۱۰ میلیون زائر در بارگاه رضوی پیش بینی شده بود که بر اساس آمار منتشره طی تعطیلات نوروزی بیش از ۱۴ میلیون و۳۵۲ هزار نفر به استان خراسان رضوی وارد شدند که ۱۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۶۷ هزار نفر از آنها به مشهد سفر کرده اند.