تاریخ : دوشنبه، 31 تير ماه، 1398
موضوع : اخبار مجمع

یادداشت: اصناف در ثبت برند سابقه ای قدیمی دارند

زمانی بود که بازارها ساده و بصورت سنتی اداره می­شد، اصناف در ثبت برند سابقه­ای قدیمی دارند مردم در خرید، محصول­گرا و مرغوبیت کالا را در نظر می­گرفتند و به دنبال افرادی بودند که از نظر انصاف و اجناس بهترین محصول را در بازار ارائه کنند.

ولی بازار در سال­های اخیر با تحول اطلاعات و فن­آوری و پیشرفت تکنولوژی شرایط جدیدی را در کسب و کار رقم زده است. یکی از شاخص­های کارکردی بازار امروز برندسازی و برندینگ است با ایجاد شرایط ارتباطی، افرادی که بخواهند در بازار دارای سهم قابل قبولی باشند، دیگر نمی­توانند در واحدهای صنفی مثل قبل نشسته و با توصیف واحد صنفی و اجناس باکیفیت خود مشتری را ملزم به خرید کالای خود نمایند، بلکه باید بیرون واحد صنفی را دیده و نگاه توسعه­ای بالاتر داشته باشند و به سمت مشتری، نیاز مشتری و مشتری محوری پیش روند.



تولیدات صنفی که بخواهد در بخش جهانی خود را مشاهده نماید. در بازار داخلی و خارجی احتیاج به یک اعتبار دارد که نظر مشتری­ها را برای خرید محصول جلب کند، در واقع نیاز به اعتمادسازی دارد و باید نسبت به فعالیت اقتصادی و خدمات خود متعهد و مشهور باشد.

امروز یکی از اصلی­ترین شاخص­های بازاریابی برندینگ است. برند نام و نشان تجاری بوده که فارغ از موارد قانونی به صورت یک هویت شخصیتی بوده، مشتریان در زمان انتخاب کالا با خیال آسوده و اعتماد به برند کالا را انتخاب می­کنند.

 برند یک مزیت رقابتی برای یک مجموعه­ی تولیدی و اقتصادی محسوب می­شود که با اتکا به آن می­شود در دنیا در بازارهای داخلی و فرامرزی مطرح شده و باید توجه داشت که نکته­ی مهم آن حفظ برند، به­روز کردن برند، زنده نگهداشتن برند و قابلیت پویایی برند است.

برند یک استراتژی بعنوان مزیت رقابتی، ارتباط با بازار و بعنوان یکی از ابزارهای مشتری­مداری، نزدیک شدن به مشتری و روش­مند در کسب و کار است.

در رابطه با برندسازی نکته­ی اصلی مدیریت ذهن مشتری است. برند در اصناف دارای پیشینه تاریخی می­باشد که معتمدین بازار و کسبه معروف بازار که سالیان مورد اعتماد بازار و مردم بوده­اند، به صورت برند معرفی نمی­شدند، حال آنکه اکثر فعالیت­ها در واحدهای صنفی و فعالیت­های مختلف دارای شهرت و ویژگی خاص خود بوده­اند، بطور مثال حوزه غذایی و رستوران، شیرینی، فرش دستباف و... دارای این مزیت و خوش­نامی در بازار بوده­اند و برندهای مطرحی با سابقه طولانی در حوزه­های صنفی وجود دارد که بعنوان اسطوره­های برند در دنیا از آنها یاد می­شود.

از آنجا که مشتری در خرید به برند اعتماد می­کند این مزیت و تعهد باعث افزایش سهم بازار محصولات و تولیدات می­شود، برند یک پل ارتباطی دوطرفه بین مشتری و بازار و صاحب برند است و باعث وفاداری و تکرار خرید مشتریان می­شود.

با توجه به شرایط محیطی ، رقابت­پذیری و روز بازار، برندسازی یک الزام جدی برای تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی است.

هادی مخملی  عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مشهد


برند

منبع این مقاله : :پرتال جامع اتاق اصناف مشهد مقدس
آدرس این مطلب : http://www.asnaf-mhd.ir/7000/یادداشت:--اصناف-در-ثبت-برند-سابقه-ای-قدیمی-دارند/