وجود ۲۰ واحد صنفی عرضه نان یارانه‌ای در اطراف حرم رضوی وجود ۲۰ واحد صنفی عرضه نان یارانه‌ای در اطراف حرم رضوی

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان رضوی گفت: با توجه به ورود زائران و عزاداران دهه پایانی صفر، تشدید نظارت و بازرسی در منطقه ثامن مشهد در حال اجراست و ۷۰۰واحد صنفی منتخب برای توزیع ۲۰قلم کالای اساسی فعالیت می‌کنند.محسن صیادی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت قیمت کالا‌های اساسی در هفته‌ای که گذشت اظهار کرد: نرخ لوازم التحریـر نسبت به ابتدای سال کاهشی بوده، ولی نسبت به شهریور سال قبل بین ۱۰ تا۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. ضمناً به علت خرید تدریجی لوازم التحریر توسط مردم امسال هنوز هجمه خرید نداشته ایم.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان رضوی گفت: با توجه به ورود زائران و عزاداران دهه پایانی صفر، تشدید نظارت و بازرسی در منطقه ثامن مشهد در حال اجراست و ۷۰۰واحد صنفی منتخب برای توزیع ۲۰قلم کالای اساسی فعالیت می‌کنند.محسن صیادی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت قیمت کالا‌های اساسی در هفته‌ای که گذشت اظهار کرد: نرخ لوازم التحریـر نسبت به ابتدای سال کاهشی بوده، ولی نسبت به شهریور سال قبل بین ۱۰ تا۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. ضمناً به علت خرید تدریجی لوازم التحریر توسط مردم امسال هنوز هجمه خرید نداشته ایم.


کاهش مشهود قیمت مرغ زنده از اوایل هفته گذشته

وی درخصوص بازار مرغ تصریح کرد: در خصوص مـرغ با توجه به افزایش تولید روند کاهشی قیمت مرغ زنده از اوایل هفته گذشته مشهود و به قیمت مصوب ۷۳هزار تومان و حتی کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود. قابل ذکر است که این روند فعلا به نظر می‌رسد کاهشی، اما با توجه به در پیش بودن دهه آخر صفر و نیز افزایش زائر به مشهد مقدس پیش بینی می‌شود.

به گفته وی، از هفته گذشته تا کنون تغییری در وضعیت و قیمت مرغ مشاهده نشده است و جو آرامی در بازار حاکم است.

 

کاهش عرضه دام و انتظار افزایس قیمت گوشت قرمز

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف در ادامه یادآورشد: در مورد گوشت قرمز نیز با توجه به کاهش دام زنده طی چند سال گذشته و همچنین وضعیت مناسب خوراک دام به جز سویا باعث کاهش عرضه و شاهد افزایش قیمت گوشت با شیب نسبتاً تند بوده ایم. ولیکن در یک هفته اخیر تغییر چندانی در قیمت گوشت نبوده است؛ که اگر به همین منوال پیش برود شاهد کاهش قیمت گوشت در ایام آتی خواهیم بود. لازم به ذکر است که قیمت گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته حدود ۶ تا ۸ درصد افزایش داشته است.

صیادی افزود: در حوزه آرد و نان نیز با شروع فصل سفر‌های زیارتی و تابستانی باعث افزایش تقاضا و ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها شده است. خوشبختانه طی ماه جاری با عملکرد مناسب نانوایی‌های و افزایش سهمیه آرد برخی نانوائی‌ها و نیز با توجه به
افزایش۴۰ درصدی قیمت نان تا حدودی خواسته‌های نانوایی‌ها برآورده و امید است که شاهد فروانی نان و کاهش صف در نانوایی‌ها شویم.
سهمیه زیارت تخصیص داده شده به استان نیز حدود ۳۰۰۰ تن بابت زائرین بوده که ۲۰۰۰ تن تحویل داده شده و ۱۰۰۰ تن دیگر به صورت ذخیره در صورت کمبود تحویل می‌شود که انشاء ا... در سال جاری کمبود آرد نخواهیم داشت.
در حال حاضر به خاطر ایام دهه آخر صفر نیز نانوایی‌های سیار و ثابت در منطقه ثامن مستقر شده است و هنوز هم در حال افزایش می‌باشد.

به گفته وی، در مورد اقلام غذایی مانند برنج، حبوبات، روغن و ... علیرغم افزایش تقاضا در ایام محرم و صفر دارای وضعیت مناسبی بوده و در چند روز اخیر حبوبات و انواع برنج (ایرانی و پاکستانی و.) تغییر چندانی نداشته است.

قیمت تخم مرغ ساده در بازار از قرار هر کیلو ۵۶۰۰۰ تومان

وی ادامه داد: در مورد تخم مرغ نیز فعلا کمبودی در بازار مشاهد نمی‌شود و تولید استان ۴۵۰ تن بوده که حدود ۲۰۰ تن تقاضا می‌باشد؛ لذا مازاد هم موجود می‌باشد. هم اکنون قیمت تخم مرغ ساده در بازار از قرار هر کیلو ۵۶۰۰۰ تومان مصوب می‌باشد که در حال حاضر تا ۵۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت شکر در بازار نسبت به ایام گذشته تا ۳۲۰۰۰ تومان هر کیلو می باشد 

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان در ادامه اضافه کرد: همچنین در خصوص شکــر با توجه به اینکه سهمیه شکر تخصیصی در اختیار ستاد فرامین امام (ره) برای هیأت‌های مذهبی و مراسمات سوگواری قرار گرفته و همچنین برخی از واحد‌های صنفی مرتبط از قبل به فکر تهیه شکر و با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه با روند افزایش قیمت عرضه می‌نمایند، در حال حاضر قیمت شکر در بازار نسبت به ایام گذشته تا ۳۲۰۰۰ تومان از قرار هر کیلو می‌باشد که نسبت به چند روز گذشته کاهش حدود ۳ درصدی داشته است که باز هم نسبت به قیمت مصوب گرانتر می‌باشد.

پیش بینی می‌شود، چون در یکماه آینده فصل تولید شکر می‌باشد کاهش محسوسی در حوزه شکر داشته باشیم. لازم به ذکر است که ۱۶۳۰ تن به صنف و صنعت و ۴۳۰ تن نیز بابت خانوار اختصاص و شروع به توزیع شده است.

وی یادآورشد شد: در مورد لاستیک خودرو نیز با توجه به اینکه حدود ۴۰ روز از دریافت وجه از نمایندگی‌ها برای تحویل سبد لاستیک می‌گذرد، ولی چون کارخانه‌ها درخواست افزایش قیمت داشته اند، لذا در بازار لاستیک تزریق نگردیده و در صورت طولانی‌تر شدن این روند باید منتظر افزایش قیمت بیشتری در بازار باشیم.

به گفته صیادی، در مورد میــوه هم شاهد فراوانی میوه در بازار میوه و تره بار سپاد می‌باشیم. همچنین قیمت‌ها نسبتا ثابت بوده و حتی در برخی اقلام مانند انبه و گوجه فرنگی روند کاهشی داشته و پیاز نیز در دو الی سه روز اخیر حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت نیز داشته است. در دیگر موارد روند ثابتی را در پیش دارد.

این مسئول شهری در ادامه گفت: در خصوص لوازم خانگی در چند ماه اخیر تغییر قیمت بصورت شرکتی نداشتیم ولیکن بعلت کسادی بازار، کسبه درصد سود مجاز خود را کاهش داده و کمتر از قیمت قانونی عرضه می‌نمایند. کسادی و عدم قدرت خرید مردم و نیز بدهی و داشتن چک واحد‌های صنفی در بازار نیز از دیگر عوامل کاهش قیمت لوازم خانگی می‌باشد.

وی به این موضوع اشاره کرد که درخصوص روغن موتور نیز تغییر قیمت محسوسی در بازار موجود نبوده ولیکن روغن‌های صنعتی (ماشین آلات و. مربوط به تولیدی ها) افزایش قیمت داشته است.

به گفته وی، در حوزه مصالح ساختمانی نیز با توجه به کاهش ساخت و ساز و نیز کاهشی شدن قدرت خرید عموم اقشار روند کاهش قیمت داشته و حتی بعلت بدهکار بودن واحد‌های صنفی زیر قیمت مصوب خرید و فروش می‌شود.

۷۰۰ واحد صنفی منتخب جهت توزیع کالای اساسی و ۲۰ قلم کالای منتخب


این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بازرسی و نظارت اصناف با توجه ورود زائرین و عزاداران دهه پایانی صفر، تشدید نظارت و بازرسی در منطقه ثامن مشهد در حال اجراست و ۷۰۰ واحد صنفی منتخب جهت توزیع کالای اساسی و ۲۰ قلم کالای منتخب و نیز ۳۶ واحد صنفی غیرمرتبط با اتحادیه مرغ (که برای این واحد‌های صنفی کارت تأمین صادر شده) و ۲۰ واحد صنفی منتخب جهت عرضه نان یارانه‌ای جهت رفاه حال زائرین محترم در رینگ‌های ۱ و ۲ حرم مطهر رضوی شناسایی و اقدام به اخذ تعهد نامه جهت رعایت نرخ مصوب و نیز رعایت قوانین نظام صنفی شده است.