فرار اتباع غیرمجاز از مالیات صنفی در مشهد فرار اتباع غیرمجاز از مالیات صنفی در مشهد

محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، یکم شهریور در نشستی که با رؤسای اتحادیه مشهد داشت در پاسخ به گلایه اصناف مختلف در این‌باره اظهار کرد: اکنون مالیات سهم بیشتری در تامین منابع دولت نسبت به نفت دارد. ما هم از مجلس تقاضا داریم افزایش‌هایی که در دریافت مالیات شاهد بودیم را واقع‌بینانه بداند.

محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، یکم شهریور در نشستی که با رؤسای اتحادیه مشهد داشت در پاسخ به گلایه اصناف مختلف در این‌باره اظهار کرد: اکنون مالیات سهم بیشتری در تامین منابع دولت نسبت به نفت دارد. ما هم از مجلس تقاضا داریم افزایش‌هایی که در دریافت مالیات شاهد بودیم را واقع‌بینانه بداند.


وی یادآور شد: ۶۰درصد رشد درآمد مالیاتی  در بودجه داشتیم که این رشد به‌وسیله مجلس اتفاق افتاد زیرا یک‌سری معافیت‌ها در مجلس حذف شد. ما هم تاکیدمان بر این است که باید از دانه درشت‌ها مالیات گرفته شود و فرار مالیاتی آن‌ها خط قرمز ماست.

به گفته رئیس سازمان امورمالیاتی کشور «به موجب قانون در سال گذشته ۱۱۵میلیارد تومان معافیت دادیم و برنامه هفتم در لایحه پیشنهاد معافیت‌ها را داده بود که رد شد، چرا شرکتی که درآمد هنگفت دارد باید از پرداخت مالیات معاف شود؟»

مالیات ستانی از بخش صنوف باید ۳۰ درصد متناسب سهمشان در تولید ناخالص داخلی باشد

وی تصریح کرد: در حوزه مالیات‌ستانی از اصناف باید گفت بر اساس گزارش‌ها ۳۰درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به اصناف بوده و منطقی است که باید ۳۰درصد از کل مالیات را پرداخت کنند. اما این سهم حدود ۵درصد است و قرار نیست این شکاف یک‌دفعه رفع شود. جلسات متعددی با اصناف برگزار کردیم و در ۲۰۰نقطه کشور میز خدمت قرار دادیم. در حوزه مالیات‌ستانی از اصناف مشکلات باید با گفت‌وگو حل شده و مطالباتشان باید شفاف برطرف شود. 

بیش از ۵۰درصد اصناف در سال گذشته مالیاتشان صفر مطلق بوده است

به گفته سبحانیان «ما معتقدیم ضمن برگزاری این جلسات باید به سمت یک نقطه مطلوب حرکت کنیم. بیش از ۵۰درصد اصناف در سال گذشته مالیاتشان صفر مطلق بوده و متوسط مالیاتی که‌ گرفتیم حدود پنج میلیون تومان بوده است. مالیات صنف طلا که مبتنی بر اظهارنامه مالیاتی خودشان بوده حدود ۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان و کافه و رستوران هم به همین شکل، نمایشگاه خودرو ۲۰میلیون تومان، پزشکان ۳۵میلیون تومان، ابزارفروشان ۶میلیون تومان و صنف صوتی و تصویری ۴میلیون تومان بوده است.»

باید به سمت نظام هوشمندسازی مالیات برویم

رئیس امور مالیاتی کشور اذعان کرد: نظام مالیاتی ما سنتی است و همین امر باعث شده با مشکلات و بی‌عدالتی همراه شود که باید به سمت نظام هوشمندسازی برویم.

وی افزود: دستگاه پوز در واحد‌های مختلف باید به تفکیک عملیات خود را انجام دهد. دستگاه برای فروش و خدمات است و نباید مبلغی به غیر از آن وارد و خارج شود و اشتباه محاسباتی در مالیات واحد رخ دهد، در برخی مواقع خود اصناف مقصر هستند.

این مسئول کشوری یادآورشد: طبق قانون سامانه مودیان مکلف هستد یکم دی ۱۴۰۲ صورت‌حساب الکترونیک صادر کنند و اصنافی که با حلقه نهایی در ارتباط نیستند باید به این موضوع ورود کنند. ما باید به سمت مالیات‌ستانی هوشمند برویم که از خطای مامور مالیاتی کاسته شود.

رشد ۵۰درصدی درآمدهای مالیاتی در استان از ابتدای سال

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت: متوسط رشد درآمد مالیاتی که از ابتدای سال تا امروز حاصل شده در کشور ۵۰درصد بوده این عدد در خراسان رضوی هم همین میزان بوده است. این درحالی است که  این عدد در استان در مرداد رشد۲۳درصدی داشته است.

به گفته سبحانیان در مشهد و استان ۱۱میلیارد معوق داریم

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس در ادامه تصریح کرد: اکنون ما در نظامی  هستیم که مسئولان در مقابل مردم پاسخگو هستند مهم‎ترین سرمایه ما مردم هستند که در تمام مراحل از نظام خود مراقبت کنند. یکی از این اقشار اصناف هستند که در همه مراحل نقش‌آفرین بوده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر یادآورشد: اصناف در مشهد در واقع در همه مباحث و مراحل کمک کرده و بحرانهای احتمالی را مدیریت کردند.

وی افزود: تعهد مالیاتی که برای استان ایجاد شده از سایر استان‌های کشور بیشتر است و این امر باعث سختگیری‌هایی به‌ویژه در بحث اصناف شده است. یکی از شاخصهای عدالت اخذ مالیات است اما باید با تامل بیشتری مالیات‌ستانی صورت بگیرد.

به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس «اصناف در هیج جای کشور مانند مشهد‌ در دوران کرونا آسیب ندیدند به‌ویژه واحدهای صنفی اطراف حرم، به همین اصناف به حمایت بیشتری نیاز دارند.»

در حاشیه نشست رئیس سازمان امورمالیاتی کشور با رؤسای اتحادیه مشهد ، اصناف مختلف ضمن بیان مشکلاتشان به موضوع فرارمالیاتی اتباع غیرمجاز که در مشهد به‌طور گسترده فعالیت می‌کنند، اشاره کردند.

احمدرضا مدیرنیا، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص این موضوع تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها با مدیرکل اداره اتباع استان، صورت‌جلسه‌ای تنظیم و پرونده‌هایی در این خصوص تشکیل شده است و اتباع را مکلف کردیم که اظهارنامه‌هایشان را خارج از موعد تسلیم کنند و گواهی اقامت در شهر را دریافت کنند.

وی افزود: براساس اعلام اداره کار هر کدام که تشکیل پرونده داده‌ و اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کرده‌اند امکان ادامه اقامتشان در مشهد فراهم شود.