صنعت پلاستیک خراسان رضوی، مستعد توسعه و اشتغالزایی بالا صنعت پلاستیک خراسان رضوی، مستعد توسعه و اشتغالزایی بالا صنعت پلاستیک خراسان رضوی، مستعد توسعه و اشتغالزایی بالا

یکی از مزیت‌های خراسان رضوی را باید توانایی این استان در حوزه صنایع پلاستیکی و سهم بالای تولیدکنندگان آن در این رسته تولیدی دانست به طوری که یک دهم از تولیدات صنعت پلاستیک کشور در این خطه صورت می‌گیرد.

یکی از مزیت‌های خراسان رضوی را باید توانایی این استان در حوزه صنایع پلاستیکی و سهم بالای تولیدکنندگان آن در این رسته تولیدی دانست به طوری که یک دهم از تولیدات صنعت پلاستیک کشور در این خطه صورت می‌گیرد.


یکی از مزیت‌های خراسان رضوی را باید توانایی این استان در حوزه صنایع پلاستیکی و سهم بالای تولیدکنندگان آن در این رسته تولیدی دانست به طوری که یک دهم از تولیدات صنعت پلاستیک کشور در این خطه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، امروزه پلاستیک جزو جدایی‌ناپذیر لوازم زندگی است به گونه ای که بخش زیادی از وسایل مورد نیاز زندگی از این ماده ساخته شده است و خوشبختانه تولیدکنندگان ایرانی به ویژه در استان خراسان رضوی، در زمینه تولید کالاهای پلاستیکی به خودکفایی نزدیک شده اند.

کشور ما به عنوان هفدهمین تولید کننده بزرگ پلاستیک در دنیا شناخته می‌شود که در بخش بسته‌بندی مواد استفاده شده در مرتبه دوم قرار دارد و سالانه ۱۸۵ تن پلاستیک در کشور تولید می شود.

صنعت پلاستیک علاوه بر اشتغالزایی فراوان، سهم قابل توجهی نیز از کالاهای صادراتی کشور را در اختیار دارد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص صنعت پلاستیک این استان به خبرنگار ایرنا گفت: ۷۰۰ واحد صنعتی تولید پلاستیک دارای پروانه بهره برداری در استان با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال با ظرفیت‌های مختلف فعال هستند.

ناصر بهزاد بیان کرد: خراسان رضوی ۱۰ درصد از واحدهای صنعتی پلاستیک کشور را در اختیار دارد که ۱۵ هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه صنعت پلاستیک یکی از کلیدی ترین صنایع پایین دستی مواد اولیه پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی است، افزود: ایجاد متنوع ترین سبد تولید محصول در این صنعت موجب شده است، زنجیره گسترده ای در بخش های تولید، تامین و عرضه آن شکل بگیرد.

با وجود صنایع بالادستی پتروشیمی در کشور که بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی را تامین می‌کنند شرایط مناسبی برای توسعه صنعت پلاستیک مهیاست که می‌توان با جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه زمینه افزایش صادرات را فراهم کند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با وجود صنایع بالادستی پتروشیمی در کشور که بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی را تامین می‌کنند، شرایط مناسبی برای توسعه صنعت پلاستیک مهیاست که می‌توان با جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه، زمینه افزایش صادرات کالا را نیز فراهم کند.

بهزاد اظهار داشت: خراسان رضوی از نظر دانش فنی ساخت ماشین‌آلات فناورانه، به ویژه دستگاه‌های تزریق پلاستیک در کشور صاحب جایگاه است و بسیاری از تولیدات استان قابلیت رقابت با ماشین‌آلات مشابه خارجی را دارند.

وی با اشاره به صادرات سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار انواع مصنوعات، تجهیزات و محصولات پلاستیکی از خراسان رضوی گفت: با بهره گیری از ظرفیت استارتاپ‌ها، شتاب ‌دهنده ها، شرکتهای مدیریت صادرات و شکل‌گیری خوشه های صنعتی در حوزه پلاستیک، امکان توسعه این صنعت هم در داخل و هم خارج کشور وجود دارد.

بهزاد وجود انجمن های تخصصی این صنعت در خراسان رضوی را یک نقطه قوت دانست و گفت: صنعت پلاستیک به دلیل استعداد بالا در اشتغال و مقرون به صرفه بودن در مقیاس تولید، فرصت های رو به رشدی را هدفگذاری کرده و بخش‌های مختلف تولید استان از جمله خودروسازی، صنایع الکترونیکی و الکتریکی، صنایع پزشکی و ساختمان سازی و .‌.. را پشتیبانی می‌کند.

معضل تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک

یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان پلاستیک در خراسان رضوی تامین مواد اولیه (محصولات پتروشیمی) از بورس کالا است به طوری که برخی از تولیدکنندگان بر این باورند عرضه و تقاضا در بورس به نحوی است که مواد اولیه با قیمت پایه به دست تولیدکنندگان نمی رسد.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک از طریق بورس در مواردی که عرضه و تقاضا همخوانی دارد، فاقد مشکل است اما مشکل اصلی مربوط به خرید مواد اولیه و گران شدن قیمت آن با وجود عرضه آن از طریق بورس است.

عبدالله یزدانبخش افزود: قیمت پایه اعلامی شرکتهای پتروشیمی برای عرضه مواد اولیه صنعت پلاستیک به بورس بسیار مناسب است ولی به دلیل اینکه عرضه و تقاضا، فضای رقابتی در قیمت ایجاد می کند، تولیدکنندگان واقعی با توجه به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش خود، امکان خرید به موقع در زمان عرضه مواد اولیه به قیمت پایین یا قیمت پایه را در بورس پیدا نمی کنند و ناگزیرند مواد اولیه مورد نیاز را چند برابر بیشتر از قیمت پایه خریداری کنند.

"پروپلن" یکی از مواد اولیه صنعت پلاستیک است که پس از عرضه در بورس، تولیدکننده به ناچار آن را چند برابر قیمت پایه خریداری می کند، این مشکل عمده تولیدکنندگان در عرصه کاهش قیمت تمام شده تولید و رقابت در بازار است.وی با ذکر مثالی در این باره گفت: "پروپلن" یکی از مواد اولیه صنعت پلاستیک است که تولیدکننده به ناچار آنرا، پس از عرضه در بورس و با قیمتی چند برابر قیمت پایه خریداری می کند و این مشکل عمده تولیدکنندگان در عرصه کاهش قیمت تمام شده تولید و رقابت در بازار است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیشنهاد داد که در وهله نخست میزان عرضه مواد اولیه با تقاضای آن در بورس مناسب باشد یا قیمت این مواد برای مصرف کنندگان واقعی کالاهای پتروشیمی، یعنی واحدهای صنعتی تولیدکننده مواد پلاستیکی، به گونه ای حمایت شود که براساس قیمت های پایه آنها قابل تامین باشد.

رییس اتحادیه صنف تولید پلاستیک مشهد نیز مشکل تولیدکنندگان این بخش را تامین مواد اولیه از طریق بورس اعلام و بیان کرد: مدتی است که اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سهمیه ای به بخش صنف برای تامین مواد اولیه از طریق بورس اختصاص نداده است.

مسعود سینی‌چی افزود: چهار یا پنج ماه است که پیگیر تامین مواد اولیه از طریق بورس هستیم و تقاضای خود را به متولیان مربوطه اعلام کرده ایم اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نشده است.

بیشتر بخوانید:

صنعت پلاستیک و پلیمر خراسان رضوی بعد از صنایع غذایی در رتبه دوم قرار دارد

صنعت پلاستیک متحول می‌شود

صنعت پلاستیک کشور یک گام به سوی خودکفایی برداشت

وی با اشاره به وجود ۵۰۰ کارگاه تولیدی محصولات پلاستیکی دارای جواز کسب در مشهد گفت: ۸۰ درصد از این کارگاه ها مستاجر بوده و درگیر پرداخت هزینه های اجاره هستند لذا ساماندهی آنها در قالب یک شهرک یا مجتمع صنفی از تقاضاهای این رسته تولیدی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: مشکل دیگر صنف تولیدکنندگان پلاستیک در مشهد کمبود نقدینگی و دشواری دریافت تسهیلات بانکی است که امسال تقریبا این موضوع قفل شده و هیچ تسهیلاتی از سوی بانکها به بخش تولید اختصاص پیدا نکرده است.

اختصاص سهمیه خرید مواد اولیه از طریق بورس برای واحدهای صنعتی، متناسب با میزان تولید آنها انجام می گیرد به این معنا که کارگروهی در استان تقاضاهای واحدهای صنعتی را در این خصوص بررسی و ظرفیت سنجی کرده و سهمیه آنها را تعیین می نماید.سینی‌چی گفت: واحدهای تولیدی پلاستیک در مشهد لوازم خانگی و صنعتی به ویژه لوازم جانبی خودرو را تولید می کنند و بخشی از محصولات آنها به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان صادر می شود.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه از بورس گفت: اختصاص سهمیه خرید مواد اولیه از طریق بورس برای واحدهای صنعتی، متناسب با میزان تولید آنها انجام می گیرد به این معنا که کارگروهی در استان تقاضاهای واحدهای صنعتی را در این خصوص بررسی و ظرفیت‌سنجی کرده و سهمیه آنها را تعیین می نماید.

بهزاد اظهار داشت: در واقع اختصاص سهمیه خرید مواد اولیه از بورس فرمول یا شیوه‌نامه‌ای دارد که پس از بررسی شرایط واحد صنعتی متقاضی بسته به میزان تولیدش، سهمیه خرید مواد اولیه از بورس به آنها داده می شود، در این راستا عموما معادل ۴۰ درصد از حجم تولید یک واحد، سهمیه برای دریافت مواد اولیه تعیین می شود.

وی اضافه کرد: سیاست آن نیست که ۱۰۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی از طریق بورس تامین شود، راه های دیگری نیز برای تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی حوزه پلاستیک وجود دارد، دستورالعمل و کارگروه مزبور نیز به واحدهای صنعتی رسته پلاستیک استان تعلق دارد و شامل واحدهای تولیدی صنفی این رسته نمی شود.