نظارتی بر نوسان قیمتی گوشی‌های پرچم‌دار وجود ندارد | بازار موبایل مشهد در آرامش و ثبات قیمت نظارتی بر نوسان قیمتی گوشی‌های پرچم‌دار وجود ندارد | بازار موبایل مشهد در آرامش و ثبات قیمت

رییس اتحادیه صنف فروشندگان تلفن همراه مشهد گفت: اگر تامین موبایل های با نرخ بالای ۶۰۰ دلار توسط واردکننده‌های تلفن همراه انجام شود در این بازار ثبات قیمتی خواهیم داشت.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان تلفن همراه مشهد گفت: اگر تامین موبایل های با نرخ بالای ۶۰۰ دلار توسط واردکننده‌های تلفن همراه انجام شود در این بازار ثبات قیمتی خواهیم داشت.


احسان والدین تقی زاده در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت بازار موبایل مشهد تصریح کرد: از لحاظ تامین کالا در بازار تلفن همراه مشکلی نداریم و کالا به وفور در بازار است. با توجه به اینکه از انتهای سال ۱۴۰۱ که مبلغ ارز نیمایی به گوشی‌های تلفن همراه اختصاص داده شد از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد تا حدودی قدرت خرید را را تغییر داد.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان تلفن همراه مشهد، در حال حاضر تلفن همراه زیر قیمت ۶۰۰ دلار تحت تاثیر ارز نیمایی است که بانک مرکزی به آن اختصاص داده است و هرگونه تغییر ارز قیمت گوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انتهای سال ۱۴۰۱ که ارز نیما تغییر ۱۰ هزار تومانی داشت افزایش قیمت اتفاق افتاد و قدرت خرید مردم را پایین آورد. در حال حاضر هم تاحدودی نوسانی در ارز نیمایی داریم که بروی قیمت گوشی هم تاثیر گذاشته است.

نوسان ارزی گوشی های پرچم دار معضل این صنف است

وی افزود: در مورد گوشی‌های پرچم دار مثل سامسونگ و آیفون که بالای ۶۰۰ دلار قیمت دارد، تامین ارز آن‌ها توسط ارز صادراتی صادرکننده‌ها تامین می‌شود به شکلی دلار با نرخ ازاد است همین باعث شده نوسان در این بخش زیاد باشد.

تقی زاده یادآور شد: همین نوسان ارزی در این مدل گوشی‌ها بانرخ آزاد به یک معضل برای صنف و واردکنندگان تلفن همراه شده که نمی‌توان نظارتی بر این قیمت‌ها داشت.

صنف موبایل فروشان هیچ دخل و تصرفی در قیمت گذاری و نحوه توزیع گوشی های پرچم دار ندارد

وی درباره وضعیت توزیع گوشی ایفون ۱۴ دربازار که رجیستری ندارد تاکید کرد: در بحث گوشی‌های آیفون توسط قانون گذار تعیین تکلیف می‌شود و اتحادیه نقشی در آن ندارد و مسلما قانون گذار ممنوعیت ورود و آزاد شدن واردات این دسته گوشی‌ها را در نظر می‌گیرد، این صنف هیچ دخل و تصرفی در قیمت گذاری و نحوه توزیع آن ندارد و همچنان ایفون ۱۴ ورودش به صورت مسافری و شرکت‌های واردکننده محدود شده و رجیستری هم دریافت نکرده است و هر صحبتی هم مبنی براینکه کد جیستری به روش‌های مختلف قابل دریافت است خلاف قانون است و قابل پیگرد قانونی است.

بازار با توجه به نوسانات قیمتی که دارد بازار کاهشی است

رییس اتحادیه صنف فروشندگان تلفن همراه مشهد افزود: بازار با توجه به نوسانات قیمتی و  عرضه وتقاضایی که تحت تاثیر قدرت خرید مردم است بازاری است که روند کاهشی دارد و تامین کننده‌های کالا، تامین کالا را انجام دادند و قیمت مصوب وقانونی دارند.

وی افزود: در رابطه با گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار انچنان نوسانی نخواهیم داشت و ارزی که بانک مرکزی اختصاص داده است ارز مشخص است مگر اینکه رویه جدیدی بانک مرکزی برای اختصاص ارز نیمایی برای گوشی در نظر بگیرد. اکنون نمی‌توان پیش بینی برای این بازار در نظر گرفت، اما انچه که مبرهن است زمانیکه که بحرانی برای یک سری کالا‌ها ایجاد می‌شود، نباید به آن بازار هجوم آورد در شرایط کنونی هم مردم می توانند در ارامش خرید خود را داشته باشند.

به گفته تقی زاده اکنون در بازار ثبات قیمتی وجود دارد و کالا‌ها به اندازه‌ای که بتواند تقاضا را پوشش دهد موجود است و بعید است ارز نیمایی برای گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار از قیمتی که اکنون دارد پایین‌تر بیاید مگر اینکه گوشی‌های پرچم دار که با ارز آزاد توسط صادرکننده تامین می‌شود دچار تنش و نوسان قیمتی بشویم.

گوشی‌های که اکنون عموم مردم استفاده می‌کنند ثبات نسبی دارد.  تامین کالای بالای نرخ  ۶۰۰ دلار از دست ما خارج شده و توسط صادر کننده‌ها انجام میشود اگر این دسته موبایل ها توسط واردکننده‌های تلفن همراه انجام شود به ارامشی که بازار توقع داریم خواهیم رسید، ولی گوشی‌های پرچم دار و مدل بخشی زیادی از آن از دست ما خارج است و نمی‌توان مدیریتی برقیمتشان داشته باشیم.

۲ هزار صنف موبایل فروش در مشهد فعالیت می کنند

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار واحد صنفی در مشهد فعالیت می کنند یادآورشد: به تمام واحد‌های صنفی اعلام کردیم صورتحساب و فاکتور شفاف نسبت به کالا‌ها صادر کنند و کلیه ضوابطی که در رابطه با تحویل کالا باید مشتری در جریان آن باشد فاکتور آن صادر شود و به رویت خریدار برسد. مدت ها است که صورت حساب‌های متحدالشکلی تهیه کردیم و در اختیار واحد‌های صنفی قرار دادیم و اکثر صنف ما در این قسمت هیچ تخلفی ندارد.

گوشی های با گارانتی مناسب خریدار شود

تقی زاده افزود: از شهروندان تقاضا داریم زمان خرید کالا در خرید گوشی‌های با اصالت دقت کنند و گوشی‌های با گارانتی ۱۸ ماهه خریداری کنند تا ازمزایای خدمات پس از فروش بهره ببرند. همچنین می‌توانند از سامانه همتا از اصالت کالا بهره ببرند.