Strict Standards: Non-static method HijriCalendar::GregorianToHijri() should not be called statically in /home/asnaf/domains/asnaf-mhd.ir/public_html/mainfile.php on line 2203

Strict Standards: Non-static method HijriCalendar::JDToHijri() should not be called statically in /home/asnaf/domains/asnaf-mhd.ir/public_html/mainfile.php on line 2109

Warning: Illegal string offset 'status' in /home/asnaf/domains/asnaf-mhd.ir/public_html/mainfile.php on line 2278
پرتال جامع اتاق اصناف مشهد مقدس - چه کنیم تا در این برهه از زمان کمترین آسیب متوجه واحدهای صنفی شود
امام رضا(ع) :كسى كه كسب و تجارت مى ‏كند بايد از دروغ اجتناب كند
آخرین اخبار:
دوشنبه، 18 فروردين ماه، 1399






چه کنیم تا در این برهه از زمان کمترین آسیب متوجه واحدهای صنفی شود
نویسنده: mohtasham تاریخ ارسال : دوشنبه، 9 دي ماه، 1398 تعداد بازدید: 59

طی دو سال گذشته شرایط خاصی از لحاظ اقتصادی به کشور ما تحمیل شد، اعمال تحریم ها، تشدید آن ، مشکل تأمین کالا و مسائل مختلفی که به تبع آن افزایش قیمت ها و افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت.

همچنین مشکلات دیگری که باعث شد ما در مجموعه کسب و کارها با مسائل عدیده ای مواجه شویم، می خواهیم در حوزه ی اصناف به بررسی مسائل و معضلاتی که گریبانگیر اصناف شد بپردازیم .

ابتدا بخش تولیدی را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم؛ در بخش تولیدی کارگاههای خرد و کوچک کار تولید را انجام می دهند که بسیار هم آسیب پذیرند، زیرا در حجم کمی کالا را تولید نموده و سرمایه در گردش اندکی دارند، نوسانات قیمت آسیب جدی به بدنه این واحدهای صنفی وارد نموده و سرمایه در گردش اندک آنها را دچار مشکل نموده است.

به طور مثال اگر قبلا اینها با ده میلیون تومان سرمایه در گردش می توانستند، برفرض صد کیلو مواد اولیه بخرند، وقتی قیمت به چند برابر رسید، سرمایه در گردش آنها ثابت ماند و میزان خرید مواد اولیه کاهش یافت و به همان نسبت سطح تولید نیز پایین آمد، این مشکلات هزینه ای، منجربه تعدیل نیرو و در برخی موارد تعطیلی واحد صنفی شد.

خوب، نیاز است در چنین مواقعی سیستم های حاکمیتی، بانکی و مالی دولتی در حمایت از سرمایه در گردش افراد در این واحدهای خرد و کوچک اقدام نمایند، زیرا این واحدهای صنفی خرد می توانند در ایجاد اشتغال پایدار کمک شایانی نموده و از طرفی برای حفظ بقاء، تولید خود را، راحت تر تغییر دهند، برای مثال خط تولید کت و شلوار را تبدیل به خط تولید مانتو شلوار نمایند، مثل صنایع بزرگ نیستند که برای تغییرات در خط تولید دچار هزینه های هنگفت شوند، به همین لحاظ باید مورد یک حمایت جدی قرار بگیرند، زیرا آنها طی دوسال گذشته در بحث سرمایه در گردش آسیب جدی دیدند.

حال برای برون رفت از این مشکل که واحدهای صنفی دچار آسیب نشده و یا کمترین آسیب متوجه آنها شود، باید تمهیداتی اندیشید که هم تأمین سرمایه در گردش و هم شهرک های صنفی را دربربگیرد، در این بخش با ایجاد شهرکهای صنفی، آنها نه تنها به صورت  مجتمعی فعالیت می نمایند، بلکه ار خدمات اشتراکی این مجتمع ها که کم هزینه و مقرون به صرفه است نیز بهره مند می شوند.

ضمن اینکه یادآور می شود نیاز است در این شهرکها خدمات ایمنی، R&D،پکینگ، بسته بندی، صادرات و مسائل آموزشی و مشاوره ای ارزان قیمت و... ارائه گردد.

و اما می پردازیم به بخش توزیع که با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می نماید، دو تا سه برابر شدن قیمتها مشکلاتی را برای حوزه اصناف به بار آورد. بگذریم از اینکه خیلی از نهادها و دستگاهها مشکل را در بازار جستجو می کردند، که بازار باعث گران شدن کالاست، در حالی که بررسی ها نشان داد، افزایش قیمت ها ربطی به بازار نداشته و اغلب در حلقه های قبل از بازار افزایش قیمت ایجاد شده است.

حلقه های قبل از بازار شامل واردات، تولید،حمل و نقل و مسائل دیگری است که بواسطه ی آن  قیمت تمام شده یک کالا در سطح بازار نمود پیدا می کند، (( همان ویترین قیمت که نمود قیمت است ))، مردم در بازارها گرانی را می بینند و فکر می کنند، این گرانی، گرانفروشی است. در حالیکه گرانی اتفاقی است که قبل از توزیع افتاده است، وقتی که نرخ ارز بالا می رود، کالایی که وارد می شود، دچار افزایش قیمت شده ضمن اینکه نرخ مواد اولیه هم در بخش تولید افزایش می یابد و در نهایت گرانیها را در بازار به دنبال می آورد؛ بنابراین می توان گفت قیمت تمام شده کالاها افزایش یافته و نهایتا در بازار گرانی دیده می شود.

در یک فروشگاه سرمایه فرد صنفی، موجودی کالایی است که در فروشگاه دارد، اگر این موجودی را فروخت با توجه به افزایش قیمت کالاها، اونسبت به گذشته می تواند مقدار کمتری کالا خریداری نموده و در نتیجه سود کمتری عایدش می شود، بنابراین هم سود و هم سرمایه اش کاهش داشته و به تبع افزایش قیمت ها هزینه های واحد صنفی نیز افزایش خواهد داشت.

اما چه باید کرد که اینگونه مشکلات در بازارها کمترین آسیب را متوجه مدیران واحدهای صنفی نماید؟

با توجه به کاهش برخی هزینه ها استفاده از شیوه های نوین کسب و کار و فروشگاههای مجازی بهترین گزینه است، زیرا فروشگاه داری فوق العاده هزینه بر است، از هزینه های اجاره یا خرید محل واحد صنفی گرفته تا هزینه های آب، برق، گاز، مالیات و... ، بنابراین باید مدیریت هزینه ها را انجام دهیم، برخی از فروشگاهها تا پاسی از شب در پیک استفاده از برق، فعالیت دارند، بنابراین ساعت کاری را باید طوری تعیین کنند که به پیک مصرف برق نرسد زیرا عمده مسئله آنها پرداخت قبوض به ویژه قبض برق است.

مشتری مداری و شیوه های جذب مشتری مورد دیگری است که امروز متخصصین علم فروش و بازاریابی کسب و کار توجه ویژه ای به آن دارند و لازم است متصدیان واحدهای صنفی و پرسنل مجموعه ی فروشگاهی در این زمینه آموزشهای لازم را دریافت نمایند.

در شرایط سخت کنونی به نظر می آید غربالی هم در بحث بازار انجام شود،بدین معنی، افرادی که هم سابقه کاری دارند و هم الفبای کار اقتصادی را می دانند، ماندگار می شوند، کسانی که بتوانند در بازار خود را مدیریت نموده و در کارشان برنامه ریزی داشته و ازموضوعات اقتصادی جا نمانده و در مقطعی از زمان توقف نکنند، خواهند توانست از این فضای سخت عبور کنند.

اتاق اصناف مشهد نیز با ایجاد زیرساختهای نرم افزاری،آموزشهایی را در زمینه های کم کردن هزینه ها، شیوه های جدید فروش، کسب و کار و... تدوین نموده است، تا کسب و کارها را به سمت و سوی کاهش کار فروشگاهی سوق دهد.

روابط عمومی اتاق اصناف مشهد













کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب