امام رضا(ع) :كسى كه كسب و تجارت مى ‏كند بايد از دروغ اجتناب كند
آخرین اخبار:
جمعه، 26 مهر ماه، 1398






یادداشت :پاچال داری و مدیریت فروش
نویسنده: mohtasham تاریخ ارسال : چهارشنبه، 27 شهريور ماه، 1398 تعداد بازدید: 26

بازار، یکی از مهم ترین ابداعات بشری برای رفع نیازها، احتیاجات و ضروریات مردم به شمار می رود. همزمان با گذر زمان و پیچیده تر شدن فرآیندهای کسب و کار، تعاریفی برای تبیین جایگاه بازار و واحدهای فعال آن بیان شد. یکی از این تعاریف، دکان داری و پاچال داری است که قدمتی دیرینه دارد.

صنوف از قدیم الایام جایگاهی برای ارائه کالا و خدمات به مشتریان  در نظر گرفته بودند که به پاچال و پیشخوان معروف شد. با گسترده شدن بازارها، پاچال داری از اهمیت بیشتری در نزد فروشندگان و مشتریان برخوردار شد و کم کم جایگاه خود را پیدا کرد. اکنون قرن ها از تعریف پاچال در دکان ها می گذرد و ما همچنان شاهد مانایی و پویایی این جایگاه در واحدهای صنفی هستیم.

مانایی پاچال از دیرین تا به امروز را باید در کیفیت بخشی این جایگاه به کسب و کارها جستجو کرد. از آنجایی که پاچال، نقطه نهایی ارتباط فروشنده با مشتری به شمار می رفت، صاحبان کسب و کار را به بهبود و ارتقای روابط تشویق می کرد. این فرایند ابتدا به صورت غریزی و سپس به شکل هدفمند از سوی صاحب واحدصنفی یا فردی که در جایگاه پاچال داری قرار می گرفت، دنبال می شد.

 از دیگر نکات قابل توجه در پاچال داری، مشترک بودن این جایگاه در فرهنگ ها و بازارهای مختلف است. تفاوتی ندارد که کسب و کار شما در چه مختصات جغرافیایی واقع شده باشد؛ مهم این است که رفتار پاچال دار آیینه تمام نمای آن کسب و کار است.

پاچال داری از دیدگاهی دیگر، شمشیری دولبه است. این شمشیر اگر با احترام و حفظ رعایت حقوق مشتری صیقل داده شود، نقطه ای برای بازگشت مشتری و کسب درآمد بیشتر به شمار می رود. در مقابل نیز اگر این شمشیر بدون تدبیر از غلاف خویش بیرون آید، مشتری را از برقراری داد و ستد جدید منصرف می کند.

 اگر بخواهیم پاچال داری را با توجه به اقتضائات امروزی تعریف کنیم، به نوعی از مدیریت فروش دست می یابیم که مردم را به سوی بنگاه اقتصادی و واحد صنفی معتمدتر هدایت می کند. به عبارتی دیگر پاچال داری می تواند صاحب کسب و کار را به یک فرد هنرمند در عرصه مدیریت فروش مبدل سازد که قواعد و اصول حرفه ای بازار را به دقت رعایت می کند.          

حال که مزیت رقابتی، بازاریابی، مشتری مداری و تبلیغات هدفمند در شاکله پاچال داری جای گرفته اند، باید نقشی فراتر از فروش برای آن تعریف کرد. نقشی که بتواند در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و بازخوردی تاثیر بگذارد و بیانگر اهمیت پاچال داری در مدیریت فروش باشد.

روابط عمومی اتاق اصناف مشهد

 













کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب