وی عنوان کرد: انتظار داریم بعد از این کارگاه‌ها خلأهای توزیع به‌خصوص در خرده‌فروشی (حداقل نزدیک به ۲۰ هزار خرده‌فروش به این شبکه توزیع وصل شوند) شناسایی و رفع شوند و همه شرکت‌های پخش و تعاونی‌ها هم اطلاعات خرید و فروش کالاها را ثبت کنند.محله‌ای افزود: هدف دوم ایجاد یک پنل مدیریتی برای سازما‌ن‌های صمت استانی است که در سطح شبکه توزیع و خرده‌فروشی نظارت کنند. به گفته وی در بخش تجارت داخلی و سامانه جامع تجارت پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و شرکت بازرگانی دولتی و شرکت‌های پخش به‌صورت سیستمی به شبکه وصل شدند و اطلاعات توزیع را ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه ورودی اطلاعات خوب شده ولی بخش مویرگی اطلاعات پخش هنوز به خوبی اطلاعات نمی‌دهند، اضافه کرد: کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شود مراقبت می‌خواهد تا به سادگی از شبکه خارج نشود و به همین دلیل هم تولیدکننده و هم واردکننده ارز نیمایی مکلف است اطلاعات فروش را ارائه کند. بحران سال گذشته لاستیک هم به همین دلیل بود که اطلاعات توزیع آن مشخص نبود. محله‌ای اضافه کرد: خوشبختانه الان بخش عمده‌فروشی و شرکت‌های پخش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌صورت کامل کار ثبت اطلاعات موجودی کالا را انجام می‌دهند اما بخش غیر سیستمی زمانبر است. وی یادآور شد: این دوره کارگاهی به‌خاطر محدودیت‌های مکانی، شامل دو دوره است و مشمول معاونان بازرگانی داخلی سازما‌ن‌های صمت استانی و کارشناسان رصد زنجیره تجاری است که در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند. محله‌ای گفت: قرار است در استان‌ها کارگروه رصد زنجیره تجاری شکل بگیرد و باید جلسات منظم داشته باشند و مشکلات را بازگو کنند و اگر استان‌ها نیاز به آموزش دارند و در ثبت اطلاعات مشکل دارند آن را مطرح کنند تا اطلاع‌رسانی به‌صورت کامل انجام شود. وی در زمینه نتایج این کارگروه افزود: همین الان نتایج این کارگروه را مشاهده می‌کنیم و در حوزه برنج یا چای شمای کلی نحوه توزیع را داریم و اگر به ۸۰ درصد نتیجه هم برسیم موفق بوده‌ایم. علاوه بر این اهداف هم افزایش پیدا می‌کند و شاید به جایی برسیم که خرده‌فروشی‌ها هم اطلاعات فروش را ارائه دهند. در برخی کالاها از اول خرداد و در برخی از اول شهریور شروع به رصد کرده‌ایم. محله‌ای با بیان اینکه اطلاعات واردات کالاها را گمرک باید بدهد گفت: یکی از شاخص‌های ما این است که میزان واردات با اظهار واردات چه نسبتی دارند؟ رقم ترخیص باید با رقم توزیع همخوانی داشته باشد، در سامانه انبارها مشخص است چقدر کالا ثبت شده اما قبل از آن باید ببینیم با رقم ترخیص شده همخوانی دارد یا نه. وی در ادامه از توزیع ۸۰ درصد کالاهای اساسی و پر مصرف توسط ۲۰ درصد شبکه پخش خبر داد و افزود: ۸۰ درصد توزیع توسط ۲۰ درصد شبکه توزیع که شامل ۱۵۰ شرکت پخش سراسری است انجام می‌شود که اکثرا سامانه و سیستم توزیع دارند. این مسوول تصریح کرد: خرده‌فروشی‌ها باید با هماهنگی استان‌ها در سامانه تجارت داخلی ثبت نام و خرید از شبکه توزیع را تایید کنند و اگر بی‌تفاوت باشند یا دو بار فاکتور ارسال شود اما در تایید یا عدم تایید فاکتور بی‌تفاوت باشند ارسال کالا برایشان ممنوع می‌شود. محله‌ای گفت: برای اینکه مشکلی در شبکه‌های توزیع ایجاد نشود باید زیر‌ساخت‌ها را آماده می‌کردیم. الان در سطح خرده‌فروشی آماده شده و به‌خوبی در استان‌ها پیش می‌رود.