اوبر و تاکسی‌های اینترنتی آسان یکی از ساده‌سازی‌های برجسته‌ای بود که در چند سال گذشته اتفاق افتاد. اگر شما در پاریس یا بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر جهان زندگی کرده باشید، احتمالا تجربه کرده‌اید که گرفتن تاکسی (آژانس) تا چه اندازه دشوار است. در پایتخت فرانسه، قوانین سختگیرانه‌ای برای فعالیت تاکسی‌ها وجود داشت و رانندگان مجبور بودند تا صدها هزار یورو صرف دریافت مجوز یا به اصطلاح «مدال» خود کنند. این سختگیری‌ها به معنای آن است که هزینه استفاده از تاکسی‌ها بسیار زیاد است؛ به ویژه آنکه تعداد تاکسی‌ها به‌طور عمد کمتر از میزان تقاضا نگه داشته می‌شود. نتیجه آن می‌شود که در چنین شهرهایی، گاهی پیدا کردن تاکسی در ساعات پایانی شب یا روزهای تعطیل و زمان‌های بارندگی غیرممکن می‌شود. علاوه بر آن، رانندگان اغلب مجبور می‌شوند در طول مسیر برای آدرس پرسیدن متوقف شوند و با توجه به آنکه مدت سفر بر کرایه اثر می‌گذارد، هیچ‌گاه نمی‌دانید که هزینه سفر شما چقدر خواهد شد یا حتی به مقصد خواهید رسید یا خیر.

با این حال، از سال ۲۰۰۹، این سیستم تاکسیرانی قدیمی در پاریس و بسیاری از شهرهای جهان، به سمت لغزش و نابودی رفته است. اکنون در بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا تا لندن و سنگاپور و بنگلور، شهروندان با تاکسی‌های اینترنتی که سردمدار آنها اوبر بود، آشنا هستند. یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کنید، اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کرده و دفعه بعد که نیاز به تاکسی دارید، کافی است تا مبدا و مقصد خود را مشخص کنید. به شما گفته می‌شود که تا چند دقیقه دیگر تاکسی به محل خواهد رسید و ۲ دقیقه پیش از رسیدن او، یک پیام متنی دریافت می‌کنید. این تاکسی، به‌طور معمول تمیزتر و هوشمندتر از تاکسی‌های سنتی است. به دلیل استفاده از جی‌پی اس، راننده همواره می‌داند که به کجا می‌رود، نیازی به پرسیدن آدرس وجود ندارد و زمانتان هم به دلیل گم شدن، هدر نمی‌رود. زمانی که به مقصد می‌رسید، اگر از کارت اعتباری استفاده می‌کنید، هزینه سفر به‌طور خودکار از کارت شما برداشت می‌شود و قبض سفر هم برایتان ایمیل می‌شود. به این صورت نیازی نیست که وجه نقد با خود داشته باشید و حتی می‌توانید در صورت تمایل، هزینه سفر را با دوستتان یا تعدادی از افرادی که با آنها گروه ساخته‌اید، به‌طور مشترک پرداخت کنید. نیازی به پرداخت انعام نیست.

پس از سفر می‌توانید به راننده امتیاز دهید و ممکن است پیش از سفر هم امتیازات پیشین او را بررسی کرده باشید. اگر به یک راننده، تنها ۳ ستاره بدهید، از بخش خدمات مشتریان با شما تماس خواهند گرفت تا ببینند چه مشکلی در سفر شما وجود داشته که امتیاز بالاتری نداده‌اید. در این سفرها، امنیت و آرامش خاطر داریم؛ چرا که تمام راننده‌ها شناخته شده هستند و تمام خودروها هم ردگیری می‌شوند. اوبر، مشوق ادب و نزاکت است و به همین دلیل، هم به شما نام راننده گفته می‌شود و هم راننده نام شما را می‌داند. اوبر (و تاکسی‌های اینترنتی به‌طور کلی) به نفع راننده‌ها هم هست. آنها به مسافران خود امتیاز می‌دهند. وقت و انرژی آنها به‌صورت بسیار بهینه‌تری استفاده می‌شود و بدون آنکه برای یافتن مسافر یا آدرس مقصد در خیابان‌ها سرگردان باشند، در حال انجام سفر هستند. به‌طور کلی، این تاکسی‌ها امکان افزایش درآمد رانندگان را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. کرایه‌های این تاکسی‌ها ممکن است بسته به محل خدمت‌رسانی، ارزان‌تر از تاکسی‌های معمولی باشد؛ اما بزرگ‌ترین مزیت آنها خدمت آنها است، نه قیمت. اوبر و تاکسی‌های اینترنتی، هر سه مزیت ساده‌سازی محصول (و خدمات) برای مشتریان را با خود دارند:

۱. سادگی استفاده: فرآیند سفارش‌دهی تاکسی ساده شده است. نیازی به فریاد زدن یا تماس گرفتن و جست‌وجوی بیش از حد نیست. زمانی که تاکسی فرا رسید، با توجه به آنکه پلاک و نوع خودرو را می‌دانید، سرگردان نخواهید شد. فرآیندهای پرداخت و تعیین کرایه هم ساده‌تر از همیشه است.

۲. فایده و ارزش‌آفرینی: امنیت و اطمینان خاطر به دلیل ردگیری تاکسی‌ها، افزایش کیفیت سفرها از طریق امتیازدهی به رانندگان و مسافران هر سفر، جهانی شدن و قابلیت استفاده از یک اپلیکیشن واحد برای بسیاری از شهرهای بزرگ در گوشه‌وکنار جهان، کاهش زمان، ارائه قبض‌های سفر الکترونیک و انتخاب نوع خدمات از ویژگی‌هایی است که ارزش دریافتی مشتریان را افزایش می‌دهد.

۳. هنر: در نهایت، یکی از مهم‌ترین مزایای ساده‌سازی محصول و خدمات، هنر نهفته در آن است. زمانی که محصول و خدمت ساده شده را به‌عنوان یک مجموعه منسجم درنظر می‌گیرید و آن را با محصولات و خدمات سنتی مقایسه می‌کنید، آن را مانند هنری متمایز می‌بینید که جذابیت‌های خود را نشان می‌دهند. منظور آن است که به‌عنوان مثال، در گذشته، استفاده از تاکسی یک اجبار بود اما امروزه استفاده از تاکسی‌های اینترنتی یک لذت است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد