امام رضا(ع) :كسى كه كسب و تجارت مى ‏كند بايد از دروغ اجتناب كند
آخرین اخبار:
شنبه، 31 شهريور ماه، 1397
با تمرکز روی نقاط فراز به شادی در کار برسید
نویسنده: mohtasham تاریخ ارسال : سه شنبه، 30 مرداد ماه، 1397 تعداد بازدید: 65

نقاط فراز و فرود در زندگی فردی و کاری همه ما وجود دارند. نقاط فراز همان جهش‌ها و عملکردهای مثبتی است که از کارکنان در طول زمان بروز پیدا می‌کند و منظور از نقاط فرود نیز کاهش و تنزل عملکردهاست که نشانگر بد عمل کردن افراد در مقایسه با گذشته است. اغلب این نقاط فراز و فرود در ابتدا با تغییرات کوچک و نامحسوسی شروع می‌شوند که به تدریج تقویت شده و بر تاثیرگذاری شان افزوده می‌شود. تجربه نشان داده که نقاط فراز کوچک و نامحسوس بسیاری در کیفیت عملکرد فردی افراد وجود دارد که اگر تداوم نیابند نمی‌توانند منشا اثر باشند اما به محض اینکه تداوم یافته و تقویت شوند به‌عنوان نقاط فراز معتبری شناخته می‌شوند که تحول فردی افراد را متحول می‌سازند و باعث تقویت احساس شادی در کار نیز می‌شوند.

 

حال سوال اساسی اینجاست که چگونه می‌توان با نقاط ضعف و فرود در سازمان‌ها مقابله کرد و زمینه مساعدی برای بهبود و افزایش نقاط فراز ایجاد کرد و در نهایت به شادکاری بیشتری دست یافت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای ارتقای شادی در کار از طریق افزایش و پررنگ تر کردن نقاط فراز باید فرآیند گام به گام بهبود رهبری و ارزیابی عملکرد گذشته کارکنان از طریق بررسی بردها و باخت‌های پیشین به درستی انجام پذیرد که این امر مهم امری چالش برانگیز و حساس است که باید به خوبی و مدبرانه صورت پذیرد. برای عملی ساختن این فرآیند اقدامات زیر را می‌توانید انجام دهید:

  همیشه یک هدف و نقطه عطف کاری مشخص برای خود داشته باشید

همیشه از خود بپرسید کدام حیطه‌ها در زندگی فردی تان دارای اهمیت بیشتری هستند و به متحول شدن نیاز بیشتری دارند؟ و اینکه شما برای رسیدن به اهداف مورد نظرتان به ایجاد کدام تغییرات نیاز دارید؟

  تغییرات مثبت و کوچک روی داده در فرآیند رهبری را شناسایی کنید

رهبران و مدیران یک سازمان همیشه باید ریسک تلاش و اقدام برای بهتر رهبری کردن افرادشان را به جان بخرند و با اقداماتی همچون ایجاد روابط جدید و پیاده‌سازی الگوهای جدید نظم و مقررات دست به اعتمادسازی بین کارکنانشان و در نهایت در تمام ارکان سازمان شان بزنند.آنها باید در این مسیر صبور و با حوصله باشند و همیشه به یاد داشته باشند که تحولات بزرگ همیشه با تغییرات کوچک و نامحسوس آغاز می‌شوند و با گذر زمان است که کارکرد اصلی و واقعی‌شان هویدا می‌شود. برای این کار لازم است که مدیران به‌طور مرتب فعالیت‌های جاری سازمان تحت رهبری‌شان را رصد کنند و به هرگونه تغییر و تحول در رفتار کارکنان هر قدر هم که کوچک و بی اهمیت به نظر برسند توجه کنند و در راستای تبدیل این تغییرات کوچک به عادات و رفتارهای فردی و سازمانی گام بردارند.

  به دیگران بپیوندید

هر مدیری به تشریک مساعی و تبادل اطلاعات و تجربیات با سایر مدیران نیاز دارد و از طریق همین مشارکت طلبی است که می‌توان تحولات بزرگ و ماندگاری را رقم زد. در این مسیر بدترین روش و رویه همان تک روی و جزیره‌ای عمل کردن است که به‌شدت دامنه تحولات را محدود‌تر می‌سازد.

مدیران و رهبران سازمان‌ها همیشه و در همه حال باید به یاد داشته باشند که فرآیند متحول‌سازی فرهنگ کیفیت عملکرد در یک سازمان در ابتدا با ایجاد و تقویت تحول فردی در کارکنان شروع می‌شود و پس از وقوع چنین تحولاتی است که می‌توان به شکل‌گیری نقاط فراز و پس از آن نقاط عطف مثبت در منحنی عملکردی سازمان‌ها امید داشت.

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد













کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 کارکنان خوب چه چیزهایی را تحمل نمی‌کنند؟  [ سه شنبه، 8 خرداد ماه، 1397 ] 110 مشاهده
 در زمان پریشان حالی در محیط کار چه باید کرد؟  [ يكشنبه، 17 تير ماه، 1397 ] 67 مشاهده
 چگونه کارکنان را به سمت تغییرات بزرگ هدایت کنید  [ يكشنبه، 26 شهريور ماه، 1396 ] 245 مشاهده
 چه زمانی تاجر ورشکسته مجرم قلمداد می‌شود؟  [ يكشنبه، 12 آذر ماه، 1396 ] 204 مشاهده
 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب