«لوازم‌خانگی برقی با اولویت تلویزیون، یخچال، کولر گازی و اسپیلت و...» و «قطعات مصرفی و یدکی وسایل نقلیه»، «فرآورده‌ها و مشتقات نفتی، گازی و پتروشیمیایی» نیز از جمله کالاهای زیرمجموعه گروه کالایی «ب» هستند که با توجه به خبر اعلام شده از سوی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ۶ ماه آینده باید نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام کنند. در کنار کالای مذکور همچنین «طلا اعم از شمش، مسکوکات و مصنوعات زینتی»، «منسوجات و پوشاک»، «اسباب‌بازی» و «دام زنده شامل گوشت سفید و قرمز» نیز دیگر زیرمجموعه‌های این گروه را تشکیل می‌دهند. در گروه «پ» نیز کالاهای «محصولات اساسی کشاورزی محدود به گندم، برنج، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، چای، کنجاله، روغن، شکر، کود شیمیایی، سموم، بذرها» و«سایر گروه‌های کالایی» جای دارند.

صدور ۱۸۰ شناسه

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص مزایای اجرای این طرح به «دنیای اقتصاد» گفت: مبارزه با کالای قاچاق موجب شد تا سال گذشته طرح سامانه مدیریت شناسه کالا در دستور کار قرار گیرد، این اقدام در راستای کنترل قاچاق و شفافیت اسناد تجاری صورت گرفت تا به این طریق بتوان نسبت به جمع‌آوری کالای قاچاق در بازار اقدام کرد؛ حال با گذشت یک سال فاز دوم این طرح در حال اجرا است و تولیدکنندگان داخلی در مدت زمان ۶ ماه مهلت دارند نسبت به دریافت کد شناسه اقدام کنند. به گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پس از شناسه‌دار شدن تمام کالاهای وارداتی و تولید داخلی، واردکنندگان و تولیدکنندگان باید نسبت به دریافت شناسه رهگیری اقدام کنند. شناسه رهگیری امکان مناسب‌تری برای رصد و ممیزی تعداد و انواع کالاهای شناسه‌دار را در سطح بازار ایجاد می‌کند. همچنین شناسه رهگیری به‌دنبال آن، امکان شناخت کالاهایی را که به شکل قانونی در کشور تولید و عرضه شده یا به شکل قانونی از مجاری گمرکی وارد شده، برای دستگاه‌ها و بازرسان مختلف فراهم می‌کند. این شناسه منجر به ایجاد تمایز بین تعداد اقلام از هر کالا می‌شود؛ از سوی دیگر با پایان مهلت اخذ شناسه رهگیری در صورت وجود کالایی در بازار بدون داشتن کدرهگیری کالای مذکور قاچاق محسوب شده و از بازار جمع‌آوری خواهد شد. به گفته هاشمی، با توجه به اهمیت کدرهگیری، تولیدکنندگان و واردکنندگان باید در مدت زمان تعیین‌شده نسبت به دریافت کدرهگیری اقدام کنند تا در بازار با مشکل مواجه نشوند. هاشمی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مباحث پیش‌بینی شده در این طرح به ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کننده بازمی‌گردد، افزود: براساس این ماده قانونی شرکتی که تمایل به اخذ نمایندگی در داخل کشور دارد، باید به‌طور رسمی از شرکت مادر اقدام به اخذ نمایندگی و ثبت برند کند تا به این طریق پاسخگوی تمام مسائل حقوقی باشد که این امر در این ماده قانونی دیده شده است، به همین دلیل تمامی لوازم خانگی در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان باید از شرکت‌های خارجی نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند تا وارد‌کننده ضمن پرداخت حقوق دولت بتواند خدمات پس از فروش داشته باشد.

اما درخصوص دریافت کد شناسه نیز مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه تمام کالاها باید کد شناسه و کدرهگیری دریافت کنند، عنوان کرد: در این راستا گروه شناسه تعریف کرده‌ایم (برای هر محصول یک شناسه خاص) تا رصد آن در بازار به راحتی امکان‌پذیر باشد. هاشمی درخصوص اینکه تاکنون چه تعداد شناسه کالا صادر شده است، افزود: تاکنون ۱۸۰ نوع محصول وارداتی و داخلی لوازم خانگی شناسه کالا دریافت کرده‌اند.

ظرفیت خطوط تولید لوازم خانگی

هاشمی همچنین در برنامه «تیتر امشب» ظرفیت بالقوه تولید لوازم خانگی در کشور را ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد. مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار تولید در سال گذشته گفت: در تولید لباسشویی یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه ظرفیت منصوبه داشتیم که از این مقدار ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد. همچنین در کولر آبی از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه ظرفیت، ۸۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم. هاشمی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزارت صنعت حمایت از قطعه‌سازان است، افزود: باتوجه به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد آمار واردات در صنعت لوازم خانگی حجیم گزارش شده است، سعی داریم تولیدات قطعه‌سازی را توانمندتر کنیم.

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد