امام رضا(ع) :كسى كه كسب و تجارت مى ‏كند بايد از دروغ اجتناب كند
آخرین اخبار:
چهارشنبه، 21 آذر ماه، 1397
ضعف فناوری بسته‌بندی صنایع غذایی
نویسنده: mohtasham تاریخ ارسال : دوشنبه، 11 دي ماه، 1396 تعداد بازدید: 269

صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته‌بندی مطابق استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته‌بندی در دستور کار جدی تمامی ‌برندها قرار گیرد.مهدی کریمی ‌تفرشی، رئیس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی و هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته‌بندی و بهبود بسته‌بندی کالاها مطابق آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات، می‌تواند از عوامل تاثیرگذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد. وی افزود: درحال‌حاضر بسته‌بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است.

بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی ‌فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال، زعفران ایرانی به‌صورت فله‌ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته‌بندی مناسب و نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می‌شود. رئیس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی گفت: باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین‌المللی نیاز به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقای سطح کیفیت، بسته‌بندی و بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و به‌روز دارد. وی ادامه داد: بسته‌بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته‌بندی خود نداریم. به‌طور حتم تمام این موارد متاثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به‌شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. رئیس هیات‌مدیره مجتمع صنایع غذایی گل‌ها تصریح کرد: متاسفانه در دوره تحریم دستگاه‌های بسته‌بندی چینی با طول عمر کم و کیفیت پایین وارد کشور شد. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه‌های بسته‌بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند، هزینه‌های تولید صنعت به شدت کاهش می‌یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک‌ها، صنعت غذای ایران با به‌کارگیری دستگاه‌ها و فناوری نوین در بسته‌بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت. کریمی ‌تفرشی گفت: با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با دیگر نقاط جهان، نیاز جامعه از یک محصول با بسته‌بندی جذاب و با کیفیت افزایش یافته است. وی افزود: بازار رقابتی داخل، تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته‌بندی می‌کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است.

رئیس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بوده‌ایم. معتقدم با افزایش سطح دانش و فناوری، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و درک درست از فناوری‌های روز دنیا، بی‌تردید قدم‌های موثرتری برداشته خواهد شد. همچنین با پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته‌بندی (WPO) افق روشنی به روی صنعت بسته‌بندی کشور گشوده شده است که باید از این فرصت به نحو شایسته‌ای بهره‌گیری شود.

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد













کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 انحلال کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل  [ يكشنبه، 4 بهمن ماه، 1394 ] 526 مشاهده
 25 درصد فرش صادراتي کشور در خراسان رضوي توليد مي شود  [ چهارشنبه، 25 تير ماه، 1393 ] 730 مشاهده
 لیزینگ مسکن هم می‌آید  [ يكشنبه، 10 خرداد ماه، 1394 ] 550 مشاهده
 تداوم انتظاردر واردات  [ پنجشنبه، 14 آبان ماه، 1394 ] 300 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب